موسيقي آذربايجان يكي از دينوازترين موسيقيهاي امروزه ميباشد. مطالبي كه در اين تحقيق ميخوانيد، گوشهاي از زيباييهاي موسيقي آذربايجان ميباشد و اميدوارم كه تلاش بنده توانسته باشد تا حدودي موسيقي آذربايجان را تعريف كند.
در اين مطالب سعي در بدست دادن تعريف ويژه از موسيقي نيست، تنها هدف در سير تاريخي موسيقي در بخشي از خاك كشور عزيزمان، ايران است. موسيقي آذري كه يكي از ابعاد شكلدهنده فرهنگ موسيقي ماست، مانند بخشهاي ديگر در دورانهاي مختلف تاريخي دچار افت و خيز بود و فراز و فرودهايي داشته است و با توجه به اينكه هر موسيقي، زبان مشترك بشري است و تاثيرگذار و تاثيرپذير از ساير فرهنگها و اينكه توجه داشته باشيم بسياري از سرزمينها و كشورهاي همجوار در روزگاران دور و نزديك، در محدودهي مرزهاي ايران قرار داشتهاند و هر يك اكنون مستقل هستند و همين دوري و نزديكي ايجاب ميكند براي تحقيق در مورد هر يك از ابعاد فرهنگي و اجتماعي بخشي از كشورمان، حوزهاي وسيع درداخل و خارج مرزهاي كنوني مد نظر قرار گيرد.
ولذا تحقيق در خصوص موسيقي آذري از اين قاعده مستثني نبوده و براي رسيدن به يك نتيجه مطلوب، بايستي موسيقي آذري در بين اقوام و ملل گوناگون كه در پيرامون كشور ما به زبان آذري (تركي) سخن ميگويند، مورد تحقيق و مطالعه قرار گيرد و از تمامي منابع موجود در زمينههاي فرهنگي و تاريخي مربوط به موسيقي و تاريخ آن براي رسيدن به هدف بهره گرفت، يا بهطور كلي، تحقيق علمي و پايهاي ايجاب ميكند كه ما از كليهي ابزارها و منابع استفاده كرده و در صورت لزوم با اساتيد موسيقي به صورت چهره به چهره صحبت كنيم، سازها و كاركرد آنها را بشناسيم، و تا حدودي با گوشهها، زوايا، پردهها و دستگاهها، رديفها الحان مختلف آن بخش از موسيقي مورد مطالعه آشنا باشيم و مهمتر از همه، زبان و گويش مورد محاوره را تا حدودي درك كنيم، اما ما در نظر داريم در اين تحقيق به موسيقي آذري به عنوان يك موسيقي محلي (فولكلور) نگاه كرده و از اين دريچه كوچك و تنها در محدود خاك ايران آن را مورد بازنگري قرار دهيم. زيرا معتقديم، موسيقي آذري (تركي) در گستردگي وسيعي از جهان مثل مغولستان، تركمنستان، ازبكستان، تركيه و ... رواج داشته و به تبع حوزه جغرافيايي خود، تغييراتي كم و زياد در آن بوجود آمده است، از اين رو همانطور كه قبلاً گفته شد، در اين تحقيق سعي شده به موسيقي آذربايجان به عنوان يكي موسيقي محلي و فولكلور نگاه كنيم.
اميدواريم هنرمندان اين عرصه، مخصوصاً نوازندگان و خوانندگان آذري زبان كه در راه پرپيچ و خم هنر موسيقي آذري، ضربات سنگين روزگاران نامساعد را تحمل كردهاند و با پايداري و خلاقيت خويش و با فداكاريها و تلخكاميها، عاشقانه در باروري و حفظ اين هنر كوشيدهاند.
بر ما خرده نگيريد و ما در رديف خشكانديشاني قرار ندهيد كه در طول تاريخ همواره به اين قشر هنرمند تحت عنوان مظاهر شيطاني و عوامل لهو و لعب نگاه كرده و گاهاً آنان را وادار كردهاند كه با كولهباري از محنت و تنهايي و دلتنگي، به خلوتگه عارفانه خويش پناه ببرند و در غبار غربت و فراموشي زمان محو گردند.
تمام كمي كاستيهاي را به حساب كمبود منابع و عدم آشنايي به اين هنر بگذاريد، ولاغير.
موسيقي محلي (فولكلور)
همانطور كه درمقدمه عنوان شد، نگاه ما به موسيقي آذربايجان، نگاهي است منطقهاي و محدود و براي اينكه موضوع كاملاً روشن شود كه اين تاكيد و. اصرار ما چه حوزهاي را دربرخواهد گرفت، تعريفي از موسيقي محلي را بيان ميكنيم:
لغت فولكلور از دو بخش Folk-lore به معناي ( =Folkملت و =Lore علم) تشكيل شده است و بنا به تعريف لغتنامه آكسفورد (Oxford) فولكلور يعني «قصه و عادت و عقايد قديمي و يا دستهاي از مردم (مردم بومي)»، اما به مرور زمان لغت فولكلور وسعت بيشتري را پيدا كرد و جنبههاي ديگر زندگي تودههاي مردم، از جمله روانشناسي عوام، سنن مردم، موسيقي محلي و ...) دربرگرفت.
ترانههاي محلي اولين پايهي تجربي موسيقي هر قوم و كشوري بشمار ميرود. غمها و شاديها، شكستها و پيروزيها، قهرمانان و شخصيتهاي برجسته مردم به اين موسيقي راه مييابند، از اينرو از ارزش ويژهاي برخوردار است، به عبارت ديگر سرمايهي اصلي موسيقي يك كشور يا قوم يا منطقه را ميتوان نغمههاي بومي و محلي آن كشور دانست. البته اين بدان معني نيست كه موسيقي يك مدت نغمههاي محلي آنست، ولي هيچگاه از آن به دور نيست، زيرا زبان روحيه يك ملت به شمار ميرود.
اگر قصد دانلود آهنگ آذربایجانی دارید حتما به لینک قبلی بروید .
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1